آیا یوگا در افزایش حافظه و درمان آلزایمر موثر است؟

شروع موضوع توسط admin ‏6/2/17 در انجمن یوگا

  1. admin

    admin Administrator عضو کادر مدیریت

    افزایش حافظه ی تصویری، کلامی، بلند مدت و اتصالات عصبی در مغز:
    در سال ۲۰۱۶ مطالعه ای انجام شد که در آن ۲۵ شرکت کننده ی بالای ۵۰ سال حضور داشتند. این افراد دچار جنون و مشکلات ذهنی بودند. این ۲۵ شرکت کننده در گروه کنترل و گروه آزمایش پراکنده شدند. گروه کنترل، آموزش های ادراکی دریافت کردند (گروه کنترل گروهی است که حافظه و عملکرد مغز آنها بهبود یافته است) و گروه آزمایش، آموزش های استاندارد یوگا را دریافت کردند. این دو گروه ۶۰ دقیقه در هفته ویزیت می شدند و به آنها تمرین هایی در خانه داده می شد.
    این کار ۱۲ هفته طول کشید.
    این ۲۵ شرکت کننده، قبل از این آموزش ها از نظر حافظه ی تصویری، بلند مدت و حافظه ی کلامی مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی تغییرات مغز در پاسخ به رویدادهای مطالعه از ام آر آی نیز استفاده شد. نتایج از بهبود حافظه در دو گروه خبر داد. نتایج همچنین نشان داد که افرادی که تمرین های یوگا دریافت می کردند در مقایسه با افرادی که آموزش های ادراکی می دیدند، پیشرفت بیشتری در حافظه ی تصویری شان داشتند.
    به علاوه، نتایج ام آر آی در پایان ۱۲ هفته، بهبودهایی در اتصالات شبکه ی نورونی مغز در هر دو گروه نشان داد. این نتیجه به معنای افزایش حافظه بود (شبکه های عصبی مغز موجب عبور اتصالات از سلولی به سلول دیگر می شود).

    بهبود عملکرد اجرایی، یادآوری و حافظه ی کاری
    در سال ۲۰۱۴ مطالعه ای انجام شد که در آن ۱۱۸ شرکت کننده ی بالای ۶۲ سال حضور داشتند. این افراد به طور تصادفی در دو گروه جای گرفتند. گروه کشش قدرتی و گروه یوگای هاتا. این افراد ۳ روز در هفته به مدت ۱ ساعت ویزیت می شدند. عملکرد اجرایی (که به تصمیم گیری و برنامه ریزی کمک می کند)، یاد آوری و حافظه ی کاری افراد قبل وبعد از این ۸ هفته بررسی شدند.
    عملکرد اجرایی با آزمون چند تکلیفی (آزمونی که در آن چندین کار در یک زمان باید انجام شود)، یاد آوری با آزمون اسکن (آزمونی که در آن، از شرکت کنندگان خواسته می شود آخرین گزینه های یک لیست را به یاد آورند) و حافظه ی کاری با آزمون ان بک (آزمونی که در آن از یک شبکه ی توری استفاده می شود که پر از بلوک است، بعضی از بلوک ها خاموش و برخی دیگر روشن هستند. شما باید به خاطر داشته باشید کدام بلوک ها روشن و کدام خاموش هستند) انجام می گیرد.
    نتایج نشان داد که تمام ابعاد ادراکی بررسی شده در این مطالعه برای شرکت کنندگان گروه یوگای هاتا بهبود یافت در حالیکه این نتایج در گروه دیگر صدق نکرد.

    افزایش تمرکز، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و حافظه
    در سال ۲۰۱۵ مطالعه ی مشترکی بر روی فواید ادراکی یوگا و دیگر ورزش ها انجام شد. این تحقیق شامل بررسی جامع یوگا و ادراک بود. به دنبال این مطالعه ی مروری بر ۲۲ مطالعه ی دیگر، محققان دریافتند که یوگا موجب بهبود تمرکز، سرعت پردازش، عملکرد اجرایی و افزایش حافظه در افراد می شود.

    افزایش عملکرد اجرایی و حافظه
    مطالعه ی دیگری نشان داد که زنان ۱۸ تا ۲۴ ساله ای که در کلاس های یوگا شرکت می کردند، عملکرد اجرایی و حافظه ی آنها پس از مدت کوتاهی بهبود یافت اما افرادی که در کلاس های ایروبیک شرکت می کردند چنین چیزی را تجربه نکردند. تفاوتی که این مطالعه با دیگر مطالعات داشت این بود که اثر آن بر روی حافظه و عملکرد اجرایی بسیار سریع و کوتاه مدت بود.

    چگونه یوگا ممکن است ادراک را افزایش دهد؟
    آموزش های ادراکی با بهبود حافظه و کاهش ریسک جنون همراه است. یوگا شامل آموزش ذهن می باشد درست مثل تمرین های ورزشی برای ماهیچه های بدن. تمرین یوگا نیز نوعی ورزش برای ماهیچه های مغز می باشد.
    یوگا شامل تلاش فیزیکی قابل توجهی نیز می باشد. تحقیقات نشان داده است که هر نوع تمرین جسمی- حتی پیاده روی و باغبانی- موجب کاهش خطر جنون می شود. یوگا نیز جزء این دسته از ورزش ها می باشد.
    استرس مزمن نیز با بیماری های ذهنی چون خطر کاهش ادراک و جنون در ارتباط است. بنابراین از آنجا که یوگا استرس را کاهش می دهد، در کاهش خطر آلزایمر نیز بسیار مفید است.
    یوگا در کاهش فشار خون، بیماری های قلبی، بهبود عملکرد مغز، کاهش آلزایمر و انواع دیگر جنون نیز موثر می باشد.

    آیا یوگا تاثیر بیشتری از ورزش های جسمی بر روی مغز دارد؟
    گرچه شواهد نشان داده است که یوگا موجب بهبود ادراک می شود اما این بدان معنا نیست که یوگا بهترین روش برای سلامت ذهن است. در این زمینه باید مطالعات بیشتری انجام گیرد. با این وجود، این مطالعات نتایجی را که مبتنی بر فواید ورزش های جسمی و ذهنی بر روی مغز می باشند حمایت می کند و یوگا ورزشی است که نیازهای ذهنی و جسمی را در یک زمان برطرف می کند.
     

به اشتراک بگذارید